4# Advent – Předvánoční klání: Santa vs. Ježíšek

Postava vousatého dědy, který na saních tažených spřežením sobů rozdává dárky, se v evropské kultuře začíná prosazovat stále mocněji. Čím to je? Může za to Santa Clausova reklama od Coca-Coly nebo účast v několika celovečerních filmech? Je americký Santa opravdu tak oblíbený, jak jej prezentují v médiích? Speciálně pro vás jsme připravili velké předvánoční srovnání, v němž se Santa Claus utká s našim Ježíškem. Kdo rozdává dárky ve více zemích? Kdo je náročnější? Jaké strategie oba využívají? Dozvíte se v tomto odlehčeném adventním článku.baby-boy-child-christmas-41173

Původ

Ježíšek (neboli malý Ježíš) se narodil v Betlémě Josefovi a Marii, jak bylo předpovězeno v knihách Starého zákona.
Santa Claus je naproti tomu zkomolenina jména Sinterklaas, tedy svatý Mikuláš. Američanům se jméno vyslovovalo špatně, a tak vznikla postava Santa Clause.
Verdikt: skutečný příběh o narození Ježíše v tomto případě Santu Clause jasně poráží. 1:0!

 

Rozsah působnosti

Ježíšek nenosí dárky jen u nás, ale také na Slovensku, v jižním Německu, Rakousku, Lucembursku a Belgii. Santa Claus sice zažívá éru masivní PR kampaně, ale oficiálně nosí dárky jen v USA, Kanadě a Velké Británii. Nicméně i to mu stačí k tomu, aby oslovil více dětí, takže máme srovnáno.
Verdikt: poslední dobou má sice navrch Santa Claus, ale náš Ježíšek se ubránil i silné expanzi Dědy Mráze, takže určitě vytlačí i amerického Santu. Ale stav je vyrovnaný 1:1!

 

santa-claus

Věrohodnost

V této kategorii jasně vládne náš Ježíšek. Kdo by věřil na to, že dárky rozdává vousatý ne zrovna hubený děda, který se spouští do komínů… Co když je komín příliš úzký? Nebo nevymetený? Navíc by při tom nadělal rámusu až až.
Jasné navýšení na 2:1 pro Ježíška.

 

Výbava, sobi, továrna, pomocníci…

Santa Claus má svou základnu někde na Severním pólu, kde sídlí rovněž továrna s jeho pomocníky, kteří dárky balí a lepí na ně štítky, komu jsou určeny. Už na tom je vidět, kolik Santa potřebuje pomocníků (a jestli nebohé elfy nepřetěžuje či dokonce pracovně nevykořišťuje, to se zatím nikomu nepovedlo zjistit, protože jeho základna zatím nebyla identifikována ani sondami GPS). A to už nemluvím o spřežení devíti létajících sobů. Ježíšek si zato poradí sám, při rozdávání nepotřebuje žádného pomocníka. 3:1!

 

Reklama

O tom, že je práce roznášeče dárků asi velmi dobrý business, svědčí rozsáhlá a propracovaná kampaň, kterou si Santa Claus najal u společnosti Coca-Cola. Netroufáme si odhadnout, kolik finančních prostředků k tomu vousatý děda využívá, ale je jasné, že se musí jednat minimálně o 15 % jeho celkového příjmu. Za tuto částku by se dalo potěšit mnohem větší množství dětí než nyní, což Santa samozřejmě musí vědět, nicméně je obklopen množstvím zkušených PR odborníků, kteří asi dobře ví, do čeho se oplatí investovat. Naproti tomu Ježíšek žádnou reklamu nepotřebuje a přesto je populární.
Verdikt: Santa sice investuje velké peníze do reklamy, což se možná časem projeví, nicméně aktuálně i v tomto ohledu vede Ježíšek — 4:1!santa-claus-coca-cola

 

Účinkování ve filmech

Přestože Santa asi závratnou kariéru v Hollywoodu neudělá, účinkoval již v několika filmech. Naproti tomu Ježíšek coby nositel dárků v žádném filmu zatím neúčinkoval. Snížení na 4:2!

 

Sušenky, nápoj a ponožky

Zatímco Ježíška čekáme jen s otevřeným srdcem a rozzářenýma očima, Santa Clause je zvykem při každé návštěvě hostit sušenkami, nějakým nápojem (mlékem či kakaem) a navíc na krb pověsit pletené ponožky, do nichž by dětem vložil dárky a nějaké sladkosti.
Santova náročnost tedy uděluje další bod na stranu Ježíška — 5:2!

 

Paměť může selhat

A Ježíškův náskok ještě poroste. Všimli jste si, kolik času tráví Santa Claus v obchodních domech a na různých setkáních s dětmi? Umíte si představit, jaký time-management to vyžaduje? A k tomu všemu si musí všechna dětská přání pamatovat. A ruku na srdce, kdo z nás občas něco nezapomene? A v případě Santy, kterému už dávno není dvacet, to může mít fatální následky! Ježíšek to má vymyšlení mnohem jednodušeji: děti mu napíši dopis, který umístí za okno. Ježíšek pak dopisy posbírá a přehledně vidí, co si které dítě přeje.
Chytré a praktické — 6:2!

 

Z našeho předvánočního klání vyšel jednoznačně jako vítěz Ježíšek. A ačkoli je dnešní příspěvek humornějšího rázu, závěrem chci říct, abyste nepodléhali Santově reklamní kampani a věřili v našeho českého Ježíška.

Nádherné Vánoce!

Dan

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *